Epätyypillinen unirytmi ry
28.4.2014 perustettiin vertaistuen ja suomenkielisen tiedon puutteessa uni-valverytmiongelmaisille potilasyhdistyksen (PRH-rekisterinumero 212.523). Siihen saa toki liittyä ilman varsinaista (G47.2) diagnoosiakin, sillä iso joukko kärsii vuorokausirytmihäiriöistä jonkun muun häiriön liitännäisenä.
Uni-valverytmihäiriön neurologisia piirteitä ei tunnisteta perusterveydenhuollossa, eikä sitä välttämättä tutkita erikoispuolellakaan vaikka esim. aktigrafiatutkimus ei ole kovinkaan kallis. Useat väärään aikaan nukkujat ovat onnistuneet löytämään itselleen yötyön tai jonkun vaihtoehtoisen tavan elää törmäilemättä yhteiskunnan aikataulujen kanssa. Toisia hoidetaan unettomina tai masentuneina. Kyseessä ei sikäli ole sairaus että omassa tahdissa eläminen sujuu terveenä. Jatkuva yhteiskunnan rytmissä elämään joutuminen taas aiheuttaa helposti massiivista univelkaa mikä aiheuttaa luonnollisesti lisää ongelmia. Esimerkiksi koko kouluikä liian vähillä yöunilla jättää jo jälkiä ihmiseen. Hankala lisäharmi onkin ihmisten ymmärtämättömyys. Normaalisti toimivat ihmiset voivat siirtää unirytmiään, eikä ole ollenkaan helppoa ymmärtää että toisille se ei ole mahdollista. Osa potilaistakin pystyy hiukan säätämään nukahtamisaikaansa, mutta jotkut eivät lainkaan. On ilta- ja aamuihmisiä. Potilaista löytyy ääripäitä.
INFOGRAFIIKKA (tällä hetkellä vain englanneksi)
Yhdistyksen nettisivut: www.unirytmi.fi
Yhdistyksen perustajien bloggia.
Facebook-käyttäjät, jotka kärsivät erilaisista uni-valverytmihäiriöistä voivat myös keskustella G47.2 Uni-valverytmihäiriöiset suljetussa ryhmässä.