Apuvälineitä uneen

Tule tutustumaan hyvän unen apuvälineisiin!

Uniliiton toimistossa voit tutustua hyvää unta edistäviin ergonomisiin Tempur-tuotteisiin sekä uniapnean hoitoon tarkoitettuihin eri valmistajien CPAP-laitteisiin ja -maskeihin (Continuous Positive Airway Pressure). Tarkempia tietoja tuotteista löydät valmistajien omilta kotisivuilta. Lisäksi toimistossa on myynnissä pieni erä uneen liittyvää kirjallisuutta.

Nukkumisergonomia

Hyvä nukkumisergonomia parantaa yöuntasi sekä ennaltaehkäisee ja vähentää niska- ja selkäkipuja.

Nukkumisergonomiaan vaikutetaan ennen kaikkea tyyny- ja patjavalinnoilla. Väärän kokoinen ja/tai muotoinen tyyny on selkeä niska-hartiaseudun vaivojen pahentaja ja monissa tapauksissa jopa niiden alkusyy. Vääränlainen tyyny voi myös häiritä unta ja pahentaa unettomuutta. Samoin liian vanha ja kulunut patja pahentaa tai jopa aiheuttaa selkäoireita ja varmasti häiritsee nukkumistasi.

Tempur Sleep Center -sivustolla voit varata ajan koulutetulle nukkumisergonomian asiantuntijalle tai keskustella hänen kanssa chatissa. Ostamalla seuraavista Sleep Centereistä tuet Uniliiton toimintaa: Sleep Center Espoo Iso Omena, Hyvinkää, Joensuu, Turku ja Vantaa.

Mainitse ostoksen yhteydessä Uniliiton jäsenyydestäsi ja saat 10 % alennuksen normaalihintaisista Tempur -vuoteista, patjoista, tyynyistä, peitoista ja ergonomisista tuista.

CPAP-laitteita ja -maskeja uniapnean hoitoon

Fisher&Paykel Healthcare

Philips

ResMed

Hammaskiskoja uniapnean hoitoon

SomnoMed

Dental Elysee

Kirjallisuutta

Anna-Mari Aronen & Susan PihlUnentaidot: Löydä uni ilman lääkkeitä (Duodecim, 2019)
Kirja keskittyy unettomuuden lääkkeettömiin menetelmiin unettomuuden hoidossa ja ennalta ehkäisyssä. Useat käytännölliset ohjeet ja harjoitukset pohjaavat uusimpiin kognitiivisen terapian ja tietoisen läsnäolon menetelmiin. Saatavilla Uniliiton toimistosta hintaan 25,00 €.

Soili Kajaste & Juha MarkkulaHyvää yötä. Apua univaikeuksiin (Kirjapaja, 2015)
Teos on tarkoitettu univaikeuksista kärsiville ja heidän läheisilleen sekä unihäiriöistä kärsivistä hoitaville ammattilaisille. Se tarjoaa perustietoa unesta ja unihäiriöistä sekä esittelee käytännössä toimiviksi osoittautuneita keinoja unen laadun parantamiseen.

Markku Partinen & Maarit HuovinenTerve uni (WSOY, 2007)
Uni on välttämätöntä ihmisen hyvinvoinnille. Kuitenkin noin 700 000 suomalaiselle riittävän unen saaminen tuottaa ongelmia: uni ei tule oikeaan aikaan, työn epäsäännöllisyys häiritsee normaalia unta, kivut tekevät öistä levottomia tai arjen huolet pitävät valveilla, väsyttää. Teos on kiinnostava opastus unen maailmaan ja käytännönläheinen lähdeteos unihäisiöistä kärsivälle.

Markku Partinen & Maarit Huovinen Unikoulu aikuisille. Opi selättämään unettomuus (WSOY, 2011)
Aikuisten unikoulussa Nukkumatti opettaa unen saloja ja ohjaa selvittämään unettomuuden syitä. Saat ajantasaista tietoa unettomuuden tutkimisesta, ehkäisystä, riskitekijöistä, hoidosta ja hyvän yöunen merkityksestä. Uni on herkkä hyvinvoinnin mittari ja voit itse tehdä paljon oman unesi parantamiseksi.

Markku Partinen & Anne Huutoniemi, Nuku hyvin, (Docendo 2020)

Nuku hyvin on ensimmäinen suomalainen, kaikenkattava tietokirja unesta, jokaiselle terveydestään kiinnostuneelle. Kirja perustuu tieteen uusimpiin tutkimustuloksiin ja siinä käsitellään unen tarpeen vaihtelua, uni-valverytmin rikkoutumista, unihäiriöiden syntyä ja hoitoa sekä keinoja unettomuuden välttämiseksi. Kirjan ohjeilla voi jokainen oma-aloitteisesti korjata unettomuuttaan tai parantaa unensa laatua.

Timo PartonenLisää unta. Kiireen lyhyt historia (Duodecim, 2014)
Se on puheenvuoro säännöllisen vuorokausirytmin ja riittävän yöunen tärkeydestä etenkin lapsille ja nuorille. Se sisältää myös käytännön ohjeita vuorokausirytmin säännöllistämiseksi ja yöunen turvaamiseksi. Kirja on tarkoitettu kaikille terveydestään kiinnostuneille, mutta etenkin lasten vanhemmille, opettajille, liikemiehille, vuorotyöläisille ja poliitikoille.

Leeni PeltonenValvomo. Kuinka uneton oppi nukkumaan (Otava, 2016)
Unettoman omiin kokemuksiin valvomisesta ja sen hoitokeinoista nivoutuu asiantuntijoiden uusin tieto unettomuuden syistä, seurauksista ja hoidoista.

Päivi SaarijärviVäsymys työelämässä – riskit ja hallinta (Neirol, 2015)
Päivi Saarijärvi on kymmenen vuoden ajan työskennellyt väsymysriskin hallinnan puolesta. Tässä kirjassa väsymysriskin hallintamenetelmä, FRM, avataan laajalle yleisölle selkeästi omaksuttavaksi ohjenuoraksi kohti vireyttä, turvallisuutta ja tuloksia.