5 – 12 kk ikäisen vauvan uni

5-12 kk ikäisen vauvan uni

Vauvavaiheen keski-iässä, vauvasta kehittyy aktiivinen toimija. Hän ottaa kontaktia, haluaa huomiota, valvoo pidempiä jaksoja, oppii liikkumaan uusilla tavoilla ja alkaa muodostaa aivoissaan kaavoja erilaisten asioiden välille. Vauvan unen rakenne muuttuu vastaamaan vanhemman lapsen unen rakennetta ja siihen ilmestyvät kaikki unelle tyypilliset vaiheet neljästä NREM-unen vaiheesta, REM-uneen ja torkeuneen. Valmius vuorokausirytmiin on nyt otollisimmillaan ja vauvan kanssa kannattaa viimeistään nyt aloittaa selkeän päivärutiinin ja hyvien unitapojen noudattaminen. Näin tuetaan vauvan, että koko perheen hyvinvointia ja ennaltaehkäistään ongelmien syntymistä.

Tässä ikävaiheessa monet vanhemmat haluavat luopua vauvan yösyöttämisestä, aloittavat kiinteän ruuan ja ottavat tavoitteekseen siirtää vauva perhepedistä omaan nukkumapaikkaansa. Moni haluaa myös päästä eroon lapsen yhä tihenevistä yöheräilyistä tai pätkäpäiväunista. Usein vanhemmat kysyvät, mikä on sopivin ikä unikoululle. Jos unikoululla tarkoitetaan yösyötöistä luopumista, niin vasta 6 kk iästä eteenpäin. Unitaitojen lempeän tukemisen taas voi aloittaa niin varhain kuin haluaa.

Kun  lapsen kanssa aloittaa unikoulutuksen, tulisi kaikkien olla terveitä ja lapsen mahdollisten sairauksien olla hoitotasapainossa.

Vakiinnuta vauvan uni- ja päivärytmi

Unikoulutuksen tavoitteena on jonkin lapsen vakiintuneen nukkumistavan purkamista ja uuden tavan opettamista tilalle. Jos unikoulu aloitetaan vasta taapero- tai leikki-ikäisen kanssa on parasta valmistautua toisinaan tiukkaankin taistoon. Taapero- tai leikki-ikäisen lapsen tahdonvoima voi olla yllättävän vahva ja lapsen raivoa kavahtava aikuinen voi helposti perääntyä ongelmaa ratkaisematta. Uniongelmien taltuttamista ei kuitenkaan kannata siirtää loputtomiin, koska niillä alkaa pitkittyessään vaikutusta myös lapsen kehityksen ja kasvuun. Lasten suuri unentarve on evoluution tulos ja unen aikana kehossa tapahtuu paljon asioita. Syvän unen aikana erittyvän kasvuhormonin määrä voi jäädä vähäiseksi ja kun tiuhaan heräilevä lapsi alkaa nukkua levollisemmin, näkyy se myös kasvussakin. Moni on raportoinut myös tuntuvia hyppäyksiä puheen kehityksessä, hyvien  unien vakiinnuttua.

Unikoulutus kannattaakin aloittaa heti, kun vanhemmat ja lapsi alkavat kärsiä huonosti nukuttujen öiden vuoksi. Jos univaje muuttuu uupumukseksi, on vaikeaa sitoutua johdonmukaiseen toimintaan, jota onnistunut unikoulutus edellyttää. Pahimmassa tapauksessa tehdään monta turhaa yritystä ja yhtä monta epäonnistumista, kunnes vauvakin on niin sekaisin, ettei tiedä missä milloinkin mennään.

Toisinaan taas vauva ei ole valmis, vaikka vanhemmat toimisivat johdonmukaisesti ja hyvässä yhteistyössä. Silloin on hyvä malttaa vaikka muutama viikko ja kokeilla myöhemmin uudestaan. Eroahdistusvaihe, joka tulee lapsille 8-11 kk iässä, voi olla hankala aika unikoulutuksen kannalta. Myös erilaiset kehityshyppäykset, kuten seisomaan ja kävelemään opetteleminen voivat tehdä öistä levottomampia mutta kun taito on saavutettu, yötkin usein rauhoittuvat.

Ole kärsivällinen

Kun vanhemmat lähtevät opettamaan vauvalleen uusia tapoja nukahtaa ja nukkua, he voivat pettyä, kun tuloksia ei näy heti ensimmäisenä yönä. Vauvoissa ei valitettavasti ole On ja Off –nappia, vaan uuden tavan oppiminen ja  vakiintuminen voi kestää vauvan iästä, persoonasta sekä käytetystä menetelmästä riippuen jopa viikkoja. Jos yhtenä yönä kokeillaan yhtä ja toisena toista, vauva menee sekaisin ja tarttuu entistä hanakammin vanhaan tuttuun tapaansa, jota hänen kanssaan on noudatettu aiemmin. Toistot ovat onnistuneen unikoulun salaisuus. Kun asioita toistetaan samalla tavalla illasta ja yöstä toiseen, tuloksia syntyy varmasti. Ensimmäisinä öinä itkua voi olla enemmän mutta kun vanhempi pysyy rauhallisena ja vakaana lapsen lähellä, useimmat lapset tajuavat melko pian jutun juonen ja muutoksia parempaan voi näkyä jopa kolmantena yönä. ”Muutama rankempi yö kannatti kestää, koska nyt kaikki nukkuvat hyvin”, sanovat tyytyväiset vanhemmat kovan työn jälkeen.

Vanhemmat voivat myös kokea epävarmuutta, milloin lasta on syytä mennä auttamaan unille, jos hän herää yön aikana. Monet vauvat ääntelevät yöllä herätessään ja kun malttaa kuunnella hetken, eikä mene sotkemaan mahdollista unentekoprosessia, voi olla, että vauva nukahtaa itsekseen. Hankalinta vanhemmille on usein itkun sävyjen tunnistaminen. Vauvoille voi olla tapana itkeskellä itsensä uneen. Tällöin puhutaan nk. mantraitkusta tai unilaulusta, joka on eräs vauvojen itsensä tyynnyttämismenetelmä. Mantraitku on usein tasaista itkunomaista ääntelyä, joka voi toisinaan voimistua laantuakseen hetken kuluttua. Vauva on tyypillisesti puoliunessa ja makuuasennossa, etsien mukavaa nukahtamisasentoa. Ääntelyn kesto voi olla muutamasta minuutista jopa varttiin. Tässä vaiheessa tehty tyynnyttely voi herättää vauvan ja nukahtaminen viivästyy entisestään, kun vauva joutuu yliväsymyksen tilaan.

Varaudu taantumiin

Onnistuneen unikoulun jälkeen voi seurata jonkin ajan kuluttua taantuma, jolloin lapsi alkaa taas heräillä. Nämä taantumat ovat melko tavallisia ja niihin on parasta käyttää samoja menetelmiä kuin unikoulutuksessakin käytettiin.

Vauvan tapojen muuttaminen vaatii vanhemmilta aina saumatonta yhteistyötä ja selkeää suunnitelmaa. Jos vanhemmat ovat eri mieltä asioista, syntyy yöllisiä riitoja ja koko prosessi hajoaa kappaleiksi. Ennen unikoulua kannattaakin istua alas ja tehdä kunnollinen kirjallinen suunnitelma, mitä tullaan tekemään ja mikä on tavoite. Tämän suunnitelman laatimiseen voi käyttää koulutettua unikonsulttia tai uniohjaajaa apuna. Sitten kun suunnitelma on hyväksytty, siihen sitoudutaan ja aletaan toteuttaa sitä. Unikoulutukseen liittyy vain harvoin pelkästään yöaikainen toiminta, vaan usein kyse on isommasta kokonaisuudesta, jossa päivärytmillä, ruokailuilla ja rutiineilla on vaikutusta yölliseen menoon.

Jos tilanne menee sellaiseksi, että vanhempien uupumus on vakavaa ja ulospääsyä ei näy, kannattaa asiasta keskustella neuvolassa ja pyytää lääkäriltä lähetettä sairaalan unikouluun. Yleensä ne ovat viikonlopun mittaisia interventioita, joiden tarkoitus on katkaista kierre ja auttaa vanhempia jatkamaan kotona lapsen yönunien tukemista. Sairaalaunikoulujen ehtona on yöruokinnan lopettaminen. Myös perhetyön kautta voi saada unikouluohjeita ja tukea asian läpiviemiseksi.

Täältä voit ladata omaan käyttöösi erilaisia unikouluohjeita ja muita ohjeistuksia, joiden avulla voit tukea lapsesi unta.

Sari Tamminen, terveydenhoitaja, uniohjaaja