Miksi unikoulu ei onnistu
Miksi unikoulu ei onnistu
Joskus unikoulu ei sujukaan toivotusti. Uniongelma on voinut jopa muuttua hankalammaksi, mikä turhauttaa vanhempia kovasti. Silloin on syytä muistaa, että unikoulutuksen tulokset syntyvät usein asteittain. Vanhat vakiintuneet tavat eivät muutu yhdessä yössä ja takapakkiakin on varmasti luvassa. Ensin lapsi voi oppia nukahtamaan yöunille itsenäisesti ja vasta parin viikon päästä alkavat yöheräilytkin vähentyä. Lokikirjan pitäminen unikoulun aikana tapahtuvista muutoksista tekee pienetkin edistysaskeleet näkyviksi. Se kannustaa jatkamaan.
Jos unikoulutus tuntuu kuitenkin epäonnistuneen ja yöt vain pahenevat, keskeyttäkää toiminta. Ja pohtikaa rauhassa seuraavia asioita. Rehellisyys ja objektiivisuus on tärkeää tilannetta arvioitaessa.
- Annettuja ohjeita ei ole noudatettu kirjaimellisesti. Esimerkiksi Unen aallot –menetelmässä vauvan luona pistäytyessä sorrutaan rauhoittelmaan vauvaa pistäytymisten yhteydessä, tai Syliin-Sänkyyn –menetelmässä, vauvaa pidetään sylissä liian pitkään ja häneen otetaan katsekontakti.
- Vanhemmat eivät ole toimineet yhteistyössä keskenään, vaan tehneet eri asioita lapsen kanssa, vaikka yhteisistä tavoista on sovittu.
- Unikoulua ei ole toteutettu tarpeeksi pitkään, vaan on kyllästytty ja siirrytty samankin yön aikana nopeasti uusiin menettelytapoihin, jolloin vauva on hämmentynyt ja oppimista ei ole tapahtunut. Toisinaan ensimmäisten öiden aikana toistoja tarvitaan jopa kymmeniä.
- Vanhempi ei ole sitoutunut unikoulutukseen ja tuntee olonsa ahdistuneeksi ja epävarmaksi. Vanhempi ei luota vauvan kykyihin tai hänen on vaikea kestää vauvan yönaikaisia ääniä.
- Vauvan päivärytmi on pielessä ja vauva nukkuu joko liikaa tai liian vähän päivällä. Päivissä ei ole rytmiä ollenkaan, vaan nukkumaanmenoajat ja ruokailut toteutuvat milloin sattuu.
- Päivissä on liikaa ohjelmaa ja vauva kuormittuu. Tyypillistä meneville vanhemmille, jotka haluavat vauvan pysyvän menossa mukana.
- Vauvalla on nälkä, koska hänen ravinnontarpeensa ei tule tyydytetyksi päivällä. Tyypillistä niille, joille kiinteitä aloitetaan hyvin hitaasti 6 kk iästä eteenpäin.
- Vauvaa koetetaan vieroittaa yöimetyksistä liian varhain.
- Nukkumapaikka on liian valoisa, meluisa, kuuma, kylmä tai lapsi on puettu liian niukasti tai liian lämpimästi.
- Vauvan vuode on vanhemman huoneessa. Tämä voi olla ongelma etenkin vanhempien vauvojen kanssa, jotka häiriintyvät herkästi vanhemman läsnäoloon samassa huoneessa.
- Vauva syötetään juuri ennen nukkumaanmenoa ja hänen annetaan nukahtaa syöttämiseen.
- Vauva käy läpi jotain kehitysvaihetta. Kuten opettelee seisomaan, kävelemään, konttaamaan, kokee voimakasta eroahdistusta tai tekee hampaita. Mikään näistä ei estä unikoulua mutta voi hidastaa uusien tapojen oppimista.
- Vauvan rauhoittelutavat ja hoitorutiinit ovat iänmukaiselle kehitysvaiheelle epäsopivat. Tyypillistä on vauvan hoitaminen/ruokkiminen tavoilla, jotka sopivat paremmin paljon nuoremmille vauvoille.
- Vauva on väärän ikäinen valittuun menetelmään nähden. Syliin-Sänkyyn -menetelmä ja Tassu-unikoulu voivat virkistää tai ärsyttää vanhempia vauvoja. Heille sopii usein paremmin Tuoli-unikoulu tai Pistäytyminen.
- Vanhemmat odottavat epärealistisia tuloksia. Vauvoja ei voi ohjelmoida nukkumaan tietyn kaavan mukaan. Vauvoja voi kannustaa nukahtamaan itsenäisesti, nukkumaan yönsä heräämättä, nukkumaan säännöllisiä päiväunia ja nukahtamaan iltaisin yöunille samoihin aikoihin. Mutta vauvoja ei voi vaatia nukkumaan ikätasoonsa nähden enemmän tai vähemmän. Eikä heidän päiväunirytminsäkään yleensä jousta vanhemman epäsäännöllisten menojen mukaisesti. Vauva joka elää sekavassa vuorokausirytmissä, voi huonosti.
- Vanhemmat ovat liian väsyneitä, eivätkä enää jaksa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Silloin on paras olla yhteydessä lastenlääkäriin ja pyytää lähetettä sairaalaunikouluun, jotta tilanteen saisi nollattua. Sen jälkeen kotona jatkaminen on yleensä helpompaa.
- Perheessä on meneillään jokin kriisi, kuten muutto, sisaruksen syntymä, äidin siirtyminen työelämään äitiysloman jälkeen tai lapsen aloittaminen päivähoidossa. Tällaisi tilanteita olisi hyvä ennakoida ja toteuttaa unikoulu joko hyvissä ajoin ennen uutta tilannetta tai sitten sen tasaannuttua.
Unikouluohjeita:
Gordonin unikoulu perhepedissä nukkuville
Suunniteltujen herätysten menetelmä
Imemiseen liittyvän assosiaation purkaminen
Sari Tammikari, terveydenhoitaja, uniohjaaja