Meistä

Uniliitto ry on Suomessa toimivien uniyhdistysten kattojärjestö. Tarjoamme unihäiriöistä kärsiville apua, tukea ja tietoa sekä edistämme edunvalvonnan kautta julkisten palvelurakenteiden kehittämistä ja tasavertaista saavutettavuutta. Toimintamme tarkoituksena on lisäksi edistää yleistä tietoisuutta nukkumisen ja vireystason vaikutuksesta elämänlaatuun sekä henkiseen ja fyysiseen toimintakykyyn.

Uniliitto on perustettu maaliskuussa 1999 ja sen ovat perustaneet uniongelmista ja unihäiriöistä kärsivien potilasyhdistykset yhteiseksi kattojärjestökseen. Perustajajäseniä ovat: Levottomat Jalat–Restless Legs ry, Suomen Narkolepsiayhdistys ry, Suomen Unettomat ry ja Suomen Uniapneayhdistys ry. Muita toimivia Uniliiton jäsenyhdistyksiä perustajajäsenten lisäksi ovat  Epätyypillinen unirytmi ry, Helsingin Uniyhdistys ry. Pirkanmaan Uniyhdistys ry, Turun Uniyhdistys ry ja Vantaan Uniyhdistys ry.

Henkilöjäsenet liittyvät aina jäseneksi johonkin Uniliiton jäsenyhdistykseen ja ovat sitä kautta mukana myös Uniliiton toiminnassa.

Uniliiton kannatusjäseneksi voidaan hyväksyä oikeuskelpoinen yhteisö, joka haluaa tukea liiton tarkoitusta ja toimintaa.