Meistä

Uniliitto ry on Suomessa toimivien uniyhdistysten kattojärjestö. Tarjoamme unihäiriöistä kärsiville apua, tukea ja tietoa sekä edistämme edunvalvonnalla unihäiriöiden hoidon kehittämistä ja tasavertaista saavutettavuutta. Toimintamme tarkoituksena on myös lisätä yleistä tietoisuutta nukkumisen ja vireystason vaikutuksesta elämänlaatuun sekä henkiseen ja fyysiseen toimintakykyyn.

Uniliitto on perustettu maaliskuussa 1999 ja sen ovat perustaneet unihäiriöistä kärsivien potilasyhdistykset yhteiseksi kattojärjestökseen. Perustajajäseniä ovat Levottomat Jalat–Restless Legs ry, Suomen Narkolepsiayhdistys ry, Suomen Unettomat ry ja Suomen Uniapneayhdistys ry.

Uniliiton perustamisen jälkeen ovat aloittaneet toimintansa ja liittyneet Uniliiton jäseneksi  Epätyypillinen unirytmi ry, Helsingin Uniyhdistys ry. Pirkanmaan Uniyhdistys ry, Turun Uniyhdistys ry ja Vantaan Uniyhdistys ry.

Henkilöjäsenet liittyvät jäseneksi uniyhdistykseen ja ovat sitä kautta mukana myös Uniliiton toiminnassa.

Uniliiton kannatusjäseneksi voidaan hyväksyä oikeuskelpoinen yhteisö, joka haluaa tukea liiton tarkoitusta ja toimintaa.

Tutustu Uniliitto 2025 -strategiaan.