< Kaikki tapahtumat

15.10. klo 0916

Zoom , Verkossa

Koulutuksen tavoite

Ohjaajakoulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet ohjata Uniliiton järjestämiä kurssimuotoisia uniryhmiä, joissa pyritään alentamaan unettomuuden haitta-astetta. Edellytyksenä ohjaajakoulutukseen pääsylle on vähintään AMK-tasoinen terveydenhuollon tutkinto.

Koulutus on Euroopan unitutkimusseuran (ESRS) CBT-I -Akatemian asettamien kriteerien mukainen ja Suomen Unitutkimusseura ry:n sertifioima perustason CBT-I -koulutus unettomuuden hoitoon. Koulutuksen käynyt voi hakea Suomen Unitutkimusseuralta sertifioitua uniohjaaja (SUS) -nimikettä.

Koulutuksen sisältö

Uniliiton uniryhmän ohjaajakoulutus sisältää
– 24 opetustuntia (à 45 min)
– harjoittelujaksona yhden uniryhmän ohjaamisen (8–10 osallistujaa) opiskeluparin kanssa (6 x 2 tuntia)
– 8 opetustunnin työnohjaus harjoittelujakson jälkeen

Ohjaajakoulutus sisältää CBT-I -menetelmiä (cognitive behavioral therapy for insomnia), joilla muutetaan uneen liittyviä haitallisia rutiineja ja toimintatapoja sekä rytmitetään unta ja valvetta.

Kognitiivisten menetelmien avulla opitaan havainnoimaan ja muuttamaan haitallisia ajatusmalleja ja ylivireystilaa ylläpitäviä tunteita, joista yksi merkittävimmistä on unettomuuden pelko.

Kolmantena ulottuvuutena koulutuksessa käsitellään arvoja ja tarkoituksia, jotka ohjaavat elämää. Kurssi sisältää interaktiivisia elementtejä, mm. kokemusten vaihtoa, keskustelua, ryhmätyöskentelyä, harjoitusten ohjaamista muille uniryhmän ohjaajille sekä itsenäistä työskentelyä, kirjallisuuteen perehtymistä ja kotitehtäviä.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen jälkeen uniryhmän ohjaaja:

1. Ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uniryhmän jäsenille
    – perustiedot unesta kuten mitä uni on, unen vaiheet, unen tarve, ikä ja uni, unen edellytykset
    – CBT-I:n keskeiset menetelmät kuten unenhuolto, käyttäytymisterapeuttiset menetelmät ja kognitiiviset menetelmät
    – yleiset periaatteet unilääkkeiden vähentämisestä
  2. Osaa soveltaa ohjaamassaan uniryhmässä
    – ryhmän ohjaamisen perusteita ja dialogisia vuorovaikutustaitoja
    – rentoutusharjoituksia ja tietoisen läsnäolon harjoituksia
    – CBT-I:n käyttäytymisterapeuttisia ja kognitiivisia menetelmiä
  3. Osaa analysoida uniryhmän osallistujien tarpeita
    – antamalla tukea ja neuvontaa osallistujien tarpeiden mukaisesti

Koulutuksen tiedot

Aika: lauantaisin 15.10., 29.10. ja 12.11 klo 9.00–16.00.
Harjoitteluna toteutettava uniryhmän ohjaaminen työparina sovitaan yksilöllisesti.  Työnohjaustapaamiset (3 tapaamista, yht. 8 tuntia) sovitaan myöhemmin.
Paikka: Verkossa, ZOOM-alusta
Edellytykset: vähintään AMK-tasoinen terveydenhuollon tutkinto
Kouluttajat: asiantuntijatason CBT-I -unettomuusterapeutit Anna-Mari Aronen ja Susan Pihl
Osallistumismaksu: 700,00 € sisältäen opetuksen, työnohjauksen ja Unentaidot -kirjan (Anna-Mari Aronen ja Susan Pihl, 2019)

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Ilmoittautuneet saavat vahvistuksen koulutukseen hyväksymisestä tai varasijasta viimeistään maanantaina 26.9.2022. Osallistumismaksut laskutetaan ennen koulutuksen alkua.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa.

Lisätietoja: 1.7.2022 saakka ja 1.8.2022 alkaen toimistokoordinaattori Anu Koskenkorva 050 363 0769

Lisätietoa Uniohjaaja (SUS) -nimikkeen sertifioinnista

Tutustu CBT-I -koulutustasoihin tarkemmin https://www.sus.fi/tutkimusalueet/kliininen-unilaaketiede/cbt-i-patevyysehdot-ja-hakeminen/

Sertifiointi edellyttää Suomen Unitutkimusseuran jäsenyyttä. Tietoa jäseneksi liittymisestä löytyy sivulta https://www.sus.fi/seura-ja-jasenet/liity-jaseneksi/