Levottomat Jalat – Restless Legs ry

c/o Uniliitto ry
Sitratori 3
00420 Helsinki

Levottomat Jalat – Restless Legs ry toimii Uniliitto ry:n valtakunnallisena sairauskohtaisena potilasyhdistyksenä. Yhdistys edistää toiminnallaan sairaudesta kärsivien tilannetta, potilasryhmän tunnistamista sekä tunnustamista ja elämänlaadun parantamista muun muassa viestintä-, tapahtuma- sekä ryhmätoiminnan keinoin. Levottomat jalat -oireyhtymä on varsin yleinen neurologinen oireyhtymä, mutta silti edelleen melko tuntematon suuren yleisön ja jopa terveydenhuollon ammattilaisten piirissä.

Tarkemmat tiedot lähiajan toiminnoistamme, kuten vertaistoiminnasta tai vaikkapa tulevista luennoista löydät Uniliiton kalenterista.

Levottomat jalat – opas

Yhdistys on laatinut keväällä 2021 oppaan, joka on tiivis tietopaketti levottomista jaloista: millainen sairaus se oikein on, mitä tehdä, jos epäilet sairastavasi sitä ja miten sitä hoidetaan.
Tutustu oppaaseen täällä: Levottomat jalat -oireyhtymän opas

Kansainvälinen yhteistyö

Oikean hoidon saaminen ja oireyhtymän tunnistaminen on myös kansainvälinen ongelma. Teemme yhteistyötä EARLSin kanssa (European Alliance for Restless Legs Syndrome), joka on kartoittanut potilaiden tilannetta ja hoitoa eri Euroopan maissa.
Tutustu kyselyn tuloksiin.

RLS – Förbundet on Ruotsin levottomat jalat – potilasorganisaatio, ja samalla yksi Euroopan suurimmista levottomat jalat-potilasorganisaatioista. Seuraamme aktiivisesti Ruotsista saatuja tutkimus- ja hoitotuloksia, voit tutustua niihin tästä.
Huom. sivustoa on mahdollista selata myös suomeksi ylävalikosta kieltä vaihtamalla!

Lue lisää Levottomat jalat -oireyhtymästä:
Levottomat jalat -podcast Uniliiton Nukutaan-sarjassa
Hyvä uni -julkaisusta.
Uniuutiset 3-2018  ”Levottomat jalat on aivojen sairaus.”
Tunnistatko Levottomat jalat – onko sinulla?

Miten Levottomat jalat -oireyhtymä vaikuttaa arkeen?

Tutustu kokemustarinoihin:

Lue Ailan tarina tästä.

Lue Riggertin tarina tästä.

Tule mukaan!

Tule mukaan yhdistyksen toimintaan ja jäseneksi tällä lomakkeella. Jäsenmaksu on 15 euroa vuodessa, loka- joulukuun aikana liittyvät saavat loppuvuoden jäsenyyden ilmaiseksi. Jäsenetuna saat neljä kertaa vuodessa Uniuutiset jäsen- ja tiedotuslehden. Lehti sisältää runsaasti tietoa hyvästä unesta, unihäiriöistä ja niiden hoidosta sekä vertaistukea unihäiriöistä kärsiville. Jäsenenä sinulla on myös mahdollisuus vaikuttaa yhdistyksen toimintaan.

lejal.rls@gmail.com

Puheenjohtaja  Sirkka-Liisa Ronni, sirkka-liisa.ronni@fimnet.fi